Velofollies trekt 40.000 fietsliefhebbers

Auteur: 
Redactie
< >
<
>

Van 17 tot 19 januari 2020 vond in Kortrijk Xpo de fietsbeurs Velofollies plaats. Meer dan 350 exposanten uit binnen- en buitenland en dubbel zo veel fietsmerken vulden de ruim 40.000 m2 tentoonstellingsoppervlakte van Kortrijk Xpo. Uit een studie blijkt dat er jaarlijks 470.000 fietsen worden verkocht in België.

Alle topmerken uit de fietswereld presenteerden in Kortrijk hun nieuwste modellen: van zowel koersfietsen, MTB’s, e-bikes, speed pedelecs, cargobikes, plooifietsen, tot bijbehorende accessoires en kledij.

2019 was een goed jaar voor de fiets

Aan de start van het nieuwe seizoen kan teruggeblikt worden op een goed jaar voor de fietsmarkt. Dankzij de samenwerking tussen Velofollies, Shimano en TRAXIO VELO kan de Belgische fietssector steeds beter in beeld worden gebracht. Hoewel zwart-op-wit cijfermateriaal van het aantal verkochte fietsen in België niet voorradig is (enkel speed pedelecs moeten worden ingeschreven), kunnen we door middel van de gegevens uit de enquête van Velofollies onder 1.670 fietshandelaars; de bevragingen van leveranciers, en de inschrijvingscijfers van de DIV (FOD Mobiliteit) een duidelijk beeld geven van de Belgische markt.

470.000 fietsen verkocht in België

“Volgens de verzamelde gegevens blijft de fietsmarkt stabiel op vlak van verkoopaantallen, en worden er jaarlijks 470.000 fietsen verkocht in België”, meldt Lieven Bisschop van Shimano. De helft van deze fietsen zijn elektrisch ondersteund, waaronder een klein maar duidelijk stijgend aandeel (3%) speed pedelecs (elektrische fietsen tot 45 km/u). “Mede door dit aandeel e-bikes en hun hogere gemiddelde verkoopprijs, gekoppeld aan de kwaliteitseisen van de Belgische consument (de Belgische fietser is bereid meer te betalen voor een hogere kwaliteit), zitten de Belgische omzetcijfers binnen de fietsmarkt duidelijk in de lift”, weet Guy Crab van TRAXIO.

Pieter Desmet van Velofollies vult aan: “Ongeveer 2/3de van de verkochte fietsen zijn bovendien damesfietsen, of fietsen met lage instap, waarbij deze keuze vooral wordt beïnvloed door een stijgend aantal e-bike gebruikers in de leeftijdscategorie boven de 40 en 50 jaar”.