Nieuwe Lexus IS 300h
Met een wereldwijde verkoop van meer dan 1 miljoen exemplaren sinds zijn lancering in 1999 bevestigt de IS berline zijn onmiskenbare status binnen het Lexus-gamma. De tussentijdse vernieuwing van de derde generatie kon zich dan ook niet beperken tot een facelift. De evoluties getuigen van de doorgedreven zoektocht naar maximale dynamische prestaties, gecombineerd met een uiterst geraffineerd design en een interieurafwerking die een hoogwaardige productiekwaliteit verenigt met een weergaloos comfortpeil en de voorbeeldige functionaliteit van een geoptimaliseerde multimedia-interface.
Hoofdingenieur Naoki Kobayashi geeft tekst en uitleg bij de prioriteiten van Lexus voor de nieuwe IS 300h: “Voordat we aan de nieuwe IS begonnen te werken, hebben de designers van mijn team de hele wereld afgereisd om onze klanten te interviewen en inspiratie op te doen. Deze verkenningsfase was cruciaal om de IS naar een nog hoger niveau te tillen en het succes van het model nog verder te versterken.
Na maanden van schetswerk en computermodellen waren onze specialisten klaar om vorm te geven aan het koetswerk. Zonder te raken aan de atletische uitstraling en de gestrekte coupélijn van het dak, hebben we de IS een meer uitgesproken persoonlijkheid gegeven. Het design steunt op een krachtiger, trapeziumvormig radiatorrooster, een meer uitgesproken reliëflijn en diamantvormige led-koplampen om de IS de meest opvallende silhouet ooit te geven.”
Het team van Naoki Kobayashi spaarde kosten noch moeite voor deze doorgedreven tussentijdse evolutie. De wagen onderging volledige tests op de weg en het circuit, die getuigen van de alsmaar strengere eisen die Lexus aan de ontwikkeling van zijn wagens stelt. Het gebruik van nieuwe, lichte materialen voor de ophanging en de afstelling van de schroefveren en de stabilisatorstang dragen bij tot het toegenomen rijplezier, dat geen enkele toegeving vraagt op het gebied van rijcomfort.
Het nieuwe model laat klanten ook kennismaken met de voordelen van het Lexus Safety System+, dat een hele resem van geavanceerde technologieën verenigt om ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Rijhulpsystemen zoals de dodehoekassistent (Blind Spot Monitor) en de waarschuwing voor dwarsverkeer bij het achteruitrijden (Rear Cross Traffic Alert) verhogen de waakzaamheid van de bestuurder voor gevaren die hij niet altijd ziet. Tegelijk verzekeren de led-koplampen een intensere en bredere verlichting van de weg in het donker.
Het interieur kan schermen met een nog meer doorgedreven aandacht voor details, die zich uit in nieuwe luxematerialen en intuïtievere bedieningselementen. Het nieuwe hogeresolutiescherm van 10,3 duim vormt een uitstekende tandem met het Lexus Premium Navigation-systeem, terwijl de Executive-versie zich nieuwe accenten in metaal en donker hout aanmeet. Die zijn afgewerkt met een lasergravure en werden eerder al ingewijd door de RX, de prestige-SUV van Lexus.
De nieuwe lichtmetalen velgen, het nieuwe palet van koetswerk- en interieurkleuren en het krachtigere Pioneer Premium Soundsysteem met tien luidsprekers dragen bij tot de grotere verleidingskracht van de nieuwe IS 300h.