Hyundai breekt door met elektrische wagen tijdens Autosalon
Hyundai noteert een opmerkelijke verkoopstijging van elektrische wagens. Maar liefst 1 op de 4 Kona’s die in 2019 werden verkocht hebben geen verbrandingsmotor meer. In januari telde Hyundai bijna 250 bestelbonnen voor elektrische wagens, een vervijfvoudiging tegenover vorig jaar.
Na afloop van het Autosalon vallen 3 duidelijke trends op:
Diesel blijft op de retour
Dat klanten meer en meer wegblijven van dieselmotoren, is een trend die al eerder werd ingezet en die ook dit jaar bestendigd wordt. In het geval van de Hyundai Tucson - in 2018 de meest verkochte SUV op de Belgische markt - kiest 70% van de klanten voor een benzinemotor, terwijl dat pakweg 5 jaar geleden nog omgekeerd was.
De liefde voor SUV groeit nog steeds
Bij Hyundai zijn 4 van de 14 aangeboden modellen binnen het gamma, een SUV. Samen realiseren ze 48% van de totale verkoop. Klanten appreciëren de hogere zitpositie en de grotere functionaliteit van een SUV. Daarnaast valt het op dat doorgaans ook wordt gekozen voor de meest milieuvriendelijke benzinemotorisatie.
Elektrische wagens breken nu echt door
Het aantal offertes voor een elektrische wagen piekte, maar die offertes werden mondjesmaat omgezet in een daadwerkelijke aankoop. Die koudwatervrees had voornamelijk te maken met het nog bescheiden rijbereik van de voertuigen. Vandaag lanceert Hyundai een nieuwe generatie EV’s, waarbij de Kona EV tot 449 km ver geraakt op 1 lading (cijfer volgens de strengere WLTP-meting).
Dankzij het grotere rijbereik, de interessante commerciële aanbiedingen en de vlotte leverbaarheid van de elektrische wagens, ziet Hyundai toch een spectaculaire stijging in de verkoop van EV’s. Ook het feit dat de Kona EV opgenomen is in de groepsaankoop elektrische wagens van de Vlaamse overheid, speelt in zijn voordeel.