Megajachten: verzameld werk van goud, jacuzzi’s en extravagantie
Je hebt ze wellicht al zien liggen in een of andere mondaine jachthaven. De bescheiden sloepjes die voor anker liggen in Monaco, Florida, Dubai, St. Tropez of St. Barth's. Uren kan je er gefascineerd naar kijken. Hoe een dozijn jongens het dek poetsen alsof hun leven er van afhangt, hoe een bestelwagentje vier ruikers bloemen aflevert en hoe een dure traiteur hapjes aflevert, genoeg voor het dagrantsoen van een volwassen walvis. Een rondje jachten: het leven zoals het is…
Toegegeven, je krijgt na een tijdje dromen het ongemakkelijke gevoel dat je met je zuinig diplomaatje behoorlijk mislukt bent in dit aardse leven. Ik heb zonet 1,5 euro betaald om mijn Seat voor een halve dag achter te laten. Noteer: in de haven van Capri legt ene Roman Abramovich lachend 3.180 euro op tafel om zijn ‘Eclipse’ een dagje te parkeren tijdens de Rolex Capri Zeilweek. Om maar te zeggen dat het doorgaans megarijke CEO's, Russische zakenmannen, koninklijke Saoedi’s en ’s lands populairste Frères of Couckes zijn die zich zo’n peperdure kanjer kunnen aanschaffen.
Dubai in het lijstje
Les één: jachten kopen is een kwestie van status. Een sjeik met een beetje charisma zal nooit of te nimmer dulden dat zijn varend optrekje twee centimeter korter is dan die zijn buurman in de haven van Monte Carlo. Lange tijd werd de lijst van duurste knallers aangevoerd door ‘Dubai’ van Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, de minister-president van de Verenigde Arabische Emiraten en de heerser van het emiraat Dubai. De boot werd in 2006 te water gelaten, meer dan tien jaar nadat het project van start ging, en het is momenteel nog steeds het op drie na grootste jacht ter wereld. Met een lengte van 162 meter is er ruimte zat voor zo’n 120 gasten. Op vlak van inventaris noteerden we uitgestrekte ligweiden, jacuzzi’s, een zwembad met handgemaakte tegels, bij het binnenkomen handgemaakte mozaïeken en een wenteltrap met glazen treden die van kleur veranderen naargelang de sfeer. Om maar te zeggen, Mohammed heeft soms ook wel eens een mindere dag. Onder het motto ‘ter land, ter zee en in de lucht’ is er ook een helikopterplatform waarop helikopters van 9,5 ton kunnen landen en opstijgen. 330 miljoen kostte het speeltje.
Tropical Island Paradise
Onder het motto ‘Eéntje is geentje’ bestelde een dure Rus, met reeds drie jachten, een vierde exemplaar. Omdat het vrouwtje gek is van de Caraïben, liet de Russische oliemagnaat een hoogst originele maquette door het Britse ontwerpbureau Yacht Island Design uitwerken. Bovenaan zijn ‘bootschappenlijstje’ stond een 'privévulkaan' en enkele drijvende tropische eilandjes op het schip. En dus gingen ze over de plas vorig jaar ijverig aan het werk want tegen volgende zomer moet ‘Tropical Island Paradise’ voor Olga beschikbaar zijn. “Het exterieur wil de impressie opwekken van een vulkanisch eiland waar de golven op breken. Binnenin de vulkaan bevinden zich ook nog een bioscoop, bibliotheek, fitnessruimte, wellnesscenter en drie suites” aldus ontwerper Rob McPherson. ‘Beschouw het als een paradijs met privéstrand en een waterval die van de vulkaan afstroomt en zo het zwembad van water voorziet.” ‘Tropical Island Paradise’ lijkt ook rechtstreeks uit de Caraïben te komen. Echt overbevolkt moet het niet worden want amper een dozijn bevoorrechte gasten kunnen van het drijvende luxepaardje genieten. Over de kostprijs werd niet gediscussieerd. .
Maak kennis met de ‘History Supreme’
Elke vierkante centimeter ruimte die zich op het toekomstig duurste luxejacht bevindt, is super de luxe. In kringen van miljardairs noemt men zo’n schip niet ‘De Vagebond’ of ‘Bij Jenny en Johan op de koffie’ maar ‘History Supreme’. Dat schept meteen duidelijkheid wat hiërarchie betreft. Voor het maken van dit varend juwelenkistje is maar liefst 100 ton goud gebruikt. Het dertig meter lange jacht is van binnen en van buiten bekleed met het duurste edelmetaal. Een Maleisische miljardair, die onbekend wenst te blijven, telde er 3,3 miljard euro voor neer. Het duurste schip ooit zou volgens Britse media zelfs zes keer meer waard zijn als de prutserige 'Eclipse' van Roman Abramovich. Het ontwerp is van de hand van de Britse kunstenaar Stuart Hughes die ook al bekendheid verwierf met gouden iPhones, iPads en Fiat 500's. Die 100.000 kilo goud en platina is dit keer vooral terug te vinden op de romp van de boot, maar ook in het interieur kregen verschillende elementen een gouden zalfje. Nog niet van je extravagante melk? Welnu, er is een standbeeld op het dek dat gemaakt werd van een bot van een Tyrannosaurus Rex. In de master bedroom is een van de muren samengesteld uit meteoriet. De eigenaar kan tenslotte drinken uit een flesje versierd met pure diamanten.
Made in Belgium: de eerste elektrische luxe speedboat ter wereld
Wetend dat een luxespeeltje ook flink wat brandstof verbruikt ging het Belgische Liso Yachts op zoek naar spaarzame alternatieven. Het bedrijf combineert nieuwe batterijtechnologie, ecologie, design en pure luxe in de eerste elektrische speedboat ter wereld. Liso Yachts bruist van ambitie en mikt op de productie van 24 luxeboten in 2019, die wereldwijd vermarkt zullen worden. Een jaar geleden besloot CEO Dirk De Munter om de eerste elektrische boot de Aquamare 750GTE te bouwen.
De Aquamare vormt een mooie combinatie van het Italiaanse retrodesign uit de jaren ’60, ’70 en ’80 met een frisse moderne look. Uniek is de batterijtechnologie, waarbij Dirk een specifieke batterijpack ontwikkelde die het mogelijk maakt dat de boot een topsnelheid haalt van 95 km/uur en aan deze topsnelheid 40 minuten gevaren kan worden. In gewone omstandigheden kan je met de Aquamare 750 GTE een dag varen op zee of zoetwaterrivieren. Uniek is ook dat de elektrische speedboat van Liso Yachts op alle elektriciteitsnetten oplaadbaar is. De Aquamare 750 GTE zal verkocht worden tussen de 400.000 en 500.000 Euro, afhankelijk van de extra features en afwerking.