Luxe steeds bepalender bij aankoop van tweede verblijf in Spanje
Naar aanleiding van de Second Home Beurs in februari zocht vastgoedmakelaar Hip Estates uit wat Belgen vooropstellen bij de aankoop van een tweede verblijf in Spanje. Daarbij is het aanbod van luxefaciliteiten steeds belangrijker. Kopers willen zorgeloos genieten van rust en diensten.
Opvallend is dat potentiële kopers hun aankoop steeds vaker laten afhangen van de beschikbare faciliteiten en extra diensten. Met stip op één blijft het zwembad. Daarnaast is een private parking en multifunctionele opbergruimte enorm van tel. Ook moet het pand zich op wandelafstand van restaurants en winkels bevinden, en is de nabijheid van luchthavens van belang. Extra diensten zoals huishoud –en tuinhulp worden almaar populairder, alsook stijgt de vraag naar privébewaking. Nabijgelegen sport –en wellnessfaciliteiten, zoals tennis, golf en paddle, zijn eveneens extra troeven.
“Klanten willen zorgeloos genieten. Naast rust worden luxefaciliteiten en extra diensten steeds bepalender bij de aankoop van een tweede verblijf in Spanje. We evolueren naar een hotelservice-aan-huis, en dat volledig op maat van de klant”, aldus Leen Vermeulen, CEO van Hip Estates.
Resorts aantrekkelijker
Belgen zijn op zoek naar luxe en comfort en vinden dat steeds meer op enkele kilometers van de zee of in een resort. “Op wandelafstand van de kust is in tegenstelling tot vroeger niet langer een must. De populariteit van panden vlakbij de kust of in privaat gelegen resorts stijgt dankzij de rust en het divers aanbod van luxefaciliteiten”, aldus Leen Vermeulen.
Ter vergelijking: in 2014 vond 24% van de kopers het belangrijk om vlakbij de zee een te verblijf te hebben. In 2018 was dat nog maar 16%. Panden op enkele kilometers van de kust zitten in de lift (43% in 2018 ten opzichte van 37% in 2014) alsook resorts (41% in 2018 ten opzichte van 39% in 2014).
Goedkoper leven
De betaalbare woningmarkt en lage prijzen in Spaanse winkels, restaurants en bars maken dat mensen zichzelf graag verwennen. Leen Vermeulen: “We zien dat klanten met plezier investeren in extra luxefaciliteiten, de levenskost ter plekke is immers zo’n 50% lager dan in België.” Uit onderzoek blijkt dat toeristen gemiddeld 137 euro per dag uitgeven, een stijging van 7,9% in vergelijking met vorig jaar.