Nieuwe site voor Jaguar en Land Rover in Mechelen

Niet langer Very British

Auteur: 
Marc Balduyck

Jaguar en Land Rover zijn heuse iconen. Zij dragen als automerken een indrukwekkende geschiedenis met zich mee. Very British ook. In een geur van nostalgie naar een ver verleden. Die van de landadel, de notaris, de dokter, de veearts. Het mistige platteland. “Die duurzame authenticiteit speelt ons vandaag ook wel een beetje parten,” zegt Gerd Hullaert, de dealer principal van Jaguar Land Rover in Mechelen en Leuven. “Onze premium wagens hebben ondertussen immers vlot aansluiting gevonden bij de moderne ontwikkelingen op de internationale automarkt. De autoliefhebbers hebben dat kennelijk nog niet voldoende onderkend. Wij hebben vandaag een heel sexy aanbod aan auto’s in onze showrooms. Jaguar en Land Rover zijn nu als merken voor nagenoeg iedereen toegankelijk. Zeker ook in de onderscheiden prijsklasses. Ondertussen hebben wij wél de kwaliteitslabels van de vroegere merken behouden en zelfs nog versterkt.”

Showroom Mechelen
De opening van de nieuwe showroom voor Jaguar en Land Rover aan de Antwerpsesteenweg in Mechelen was de laatste dagen voor velen de “talk of the town.” Druk bijgewoonde recepties waar iedereen zich graag liet zien hebben de site van het autobedrijf in het nieuws gezet. “We hebben het vroegere British Car Center helemaal omgebouwd tot een modern dealercenter waarbij rekening gehouden werd met alle nieuwe wettelijke bepalingen ten aanzien van veiligheid, milieu, corporate identity enz. Onze eigenaar, de Fidenco Automotive Group heeft ook bovendien ook zwaar geïnvesteerd in de vernieuwing van de technische apparatuur in de werkplaats en de carrosserie-afdeling. De beschikbare parking werd verruimd en de administratieve faciliteiten werden helemaal state of the art.”

De opening van de nieuwe showroom moet voor Mechelen en in een latere fase ook voor de vestiging in Leuven een nieuwe start worden. Een doorstart dan in feite wel want in de afgelopen jaren waren in Mechelen en Leuven voor Jaguar en Land Rover al indrukwekkende resultaten neergezet. Van een gemiddeld verkoopcijfer op jaarbasis destijds van 60 wagens voor de tweede sites was de omzet vijf jaar later al gestegen tot ineens 400 voertuigen.

 “Wij hadden de nieuwe dynamiek van de twee automerken al opgenomen,” zegt Gerd Hullaert. “De uitstraling van de jongste modellen had ook een ander dan het traditionele publiek naar onze garages gelokt. Het waren niet langer alleen maar de begenadigde zestigplussers van toen meer maar ook enthousiaste jongeren en familievaders die onder de indruk waren van ons nieuw aanbod. Wij kunnen nu alleen maar hopen dat wij dankzij de vernieuwing van de hele infrastructuur verder op die lijn zullen kunnen doorgaan. Wat ook geldt voor onze carosserie-afdeling die met verscheidene nieuwe toestellen uitgerust werd. Het mag overigens gezegd worden dat wij hier ook andere merken dan alleen maar Jaguar en Land Rover aankunnen. Onze mensen hebben hun job in die mate in de vingers dat ze alle uitdagingen aandurven.”
De nieuwe blitze showroom is vandaag 1.000 vierkante meter groot en biedt ruimte aan 6 Jaguars en 8 Land Rovers. Ze staan netjes opgesteld volgens de nieuwe regels die zelfs bepalen dat elke afzonderlijke auto in de showroom maar door één led-spotje mag belicht worden. De verkoop van tweedehandswagens kreeg een eigen ruimte toebedeeld.

De klant zal er zich allicht niet veel om gelegen laten maar makkelijk is het voor autodealers zeker allemaal niet. Het architectenbureau Lécharny & Bertrand uit Wilrijk had aan de vele juridische verordeningen alvast een hele klus. Ook aan de stringente milieuwetgeving overigens die de sanering van de oude site verordende. Daarbij werd de grond tot vier meter diep afgegraven terwijl er in de nabijheid van de nieuwe parking met 88 plaatsen tevens een watervergaarbekken werd aangelegd. 
Zoveel is evenwel ondanks alles duidelijk: Land Rover en Jaguar staan er weer. Met een leuke sexy uitstraling naar iedereen. Zowel de Discovery Sport als de Evoque, de Jaguar XE en de F-Pace spreken alle categoriën autoliefhebbers aan. Zij zijn voor iedereen toegankelijk. Ondertussen ook voor de almaar groeiende fleet markten voor ondernemingen. 

Het vertrouwen dat het zeker moet lukken haalt Gerd Hullaert vooral uit de inzet van het personeel. De ploeg in Mechelen draait in dit opzicht op het engagement van een sterk team dat Jaguar en Land Rover zowat in het bloed heeft. Alle werknemers hebben elk voor zich al vele jaren ervaring opgedaan met beide merken en hebben er “enorm veel goesting” in om ermee verder te gaan. Zo oa. service manager Serge Bruynckens die zijn sporen verdiende in de Land Rover Camel Trophy en in de Dakar-middens een hele reputatie opgebouwd heeft. Serge kent de mechaniek en de technologie van de wagens als geen ander. Hij heeft in de afgelopen 20 jaar zowat alles meegemaakt en is erop bedacht de klanten van vandaag zijn kennis over te dragen.
“Die liefde voor de twee merken is hier iedereen ingegeven”, zegt Gerd Hullaert nog. “Het zal dan ook niet verbazen dat ook ikzelf al sinds mijn jeugd gefascineerd ben door Jaguar en Land Rover. Ik heb destijds met mijn eerste spaarcentjes een oldtimer Jaguar uit 1952 gekocht. Ik heb die helemaal zelf weer opgetuigd en hem met de hulp van enkele liefhebbers in zijn oorspronkelijke staat hersteld. Bleek trouwens dat hij destijds eigendom was van een Amerikaanse architect uit de staat Ohio. Ik heb die man nog gecontacteerd. Hij was er toen al meer dan 80. Geef mevrouw een kus van mij, schreef hij terug.”

Mechelen is als vestiging ook afgesteld op die van Leuven (Herent). In die mate dat beide bedrijven vandaag vlot met elkaar samenwerken. Wanneer Mechelen bv. te veel werk zou hebben neemt Leuven graag over en omgekeerd. De flexibele multifunctionaliteit is een stevige onderbouw bij de toekomstige groeiprognoses voor beide sites.

 “De liefde voor de 2 merken is hier iedereen ingegeven”


Tata
Jaguar en Land Rover hebben effectief een hele geschiedenis achter de rug. Beide trotse merken kwamen in de wilde concentragolven op de internationale automarkten tijdelijk in handen van Ford en BMW maar werden door het Indiase Tata Motors in 2008 weer op de baan gezet. De Indiërs hebben de bedrijven ondertussen helemaal geherpositioneerd en een nieuw zelfvertrouwen mee gegeven. Ook in België is het marktaandeel van beide merken de afgelopen drie jaar verdriedubbeld. Alle sites draaien voluit en werken met volle orderboekjes. 
De twee vestigingen in Mechelen en Leuven geven ondertussen wél aan dat de vertrouwde autogarage om de hoek van grootvader niet meer bestaat. De aankoop van een auto was vroeger een hele gebeurtenis. Een auto kreeg toen ook heel wat minder uitdagingen te verwerken dan vandaag. Ook moest je pakweg om de 2000 km een onderhoudsbeurt in plannen. De overgang van de benzine- en de dieselwagen naar elektrische auto’s zal in dit opzicht op technologisch vlak nog bijkomende uitdagingen stellen. Waarbij Jaguar en Land Rover klaar heten te zijn voor de toekomst. “Beide merken hebben in het verleden geregeld onder extreme omstandigeheden gefunctioneerd,” zegt Gerd Hullaert. “Wij hebben in feite al zoveel meegemaakt. Wij hebben er met andere woorden ons kwaliteitslabel bij verdiend. Kwaliteit die wij vandaag ook aan onze hedendaagse klanten willden garanderen.” (MB)

 

Jaguar Land Rover Mechelen
Antwerpsesteenweg 227
2800 Mechelen
www.jaguarmechelen.be
www.landrovermechelen.be