Zeven zondige verlangens

Frank & Brut serveert hotdogs met champagne

Auteur: 
Marc Balduyck

Een hotdog, een glas champagne en enkele lekkere sharings. Het lijkt een culinaire zonde. Bij Frank & Brut hebben ze van de zeven hoofdzonden echter een feest gemaakt. De hotdog- en champagnebar aan de Ernest Van Dijckkaai in Antwerpen is dan ook zoveel als een leuk succesnummer voor wie eens iets ongewoons wil meemaken. Wie van de combinatie geproefd heeft zal er ongetwijfeld nog terug keren.

Kiarash Nabavieh is een dynamische serial entrepreneur van Iraanse komaf die met Frank & Brut alweer een vernieuwend, hip concept heeft gerealiseerd in Antwerpen !
Hij zette eerder al Burgers & Booze op in de Leopold De Waelstraat, een zaak met originele hamburgers & cocktails.
Hij is de bedenker van Karnivoor, het slagersconcept in Mercado Antwerpen wat enorm trending is nu, alsook de founder van Avo International Holding die een nieuwe food approved Avocado olie op de markt brengt. 

Zijn visie: top kwaliteit street-food concepten bedenken en positioneren in de hospitality scene 
 Kiarash Nabavieh studeerde af als ingenieur, volgde dan een pilotenopleiding en onderkende in de vele wereldsteden waar hij was evenveel originele culinaire initiatieven. Vooral dan in Amerika en in Londen waar men fastfood vaak op een heel andere manier beleeft als bij ons. “België is op culinair vlak nogal braaf,” zegt Kiarash. “Men schrikt er hier voor terug om het eens op een andere manier te proberen. Zolang de ingrediënten van topkwaliteit zijn en de dranken heel zorgvuldig uitgekozen werden kan je perfect Frankfurter worstjes samen opdienen met een posh drank zoals champagne.”

Uiteraard worden in de Frank & Brut geen gewone ordinaire hotdogs geserveerd. Frank staat overigens voor Frankfurter en Brut voor de brut van champagne. Op de menukaart staan dan wél de zeven zogenaamde sinner dogs. (Daarnaast kunnen vegetariërs ook hun eigen vegetarische hotdog bestellen). De zeven sinner dogs moeten het vooral hebben van hun heel originele samenstelling. Neem nu de Greed, de gulzigheid: de Greed is een hotdog die Grieks geïnspireerd is en opgemaakt werd met oa. watermeloen, fetasaus, komkommer, chili, ui en tzatsiki. De samenstelling smaakt uitermate fris en lekker. Of neem de Pride, de trots die met Aziatische ingrediënten geserveerd wordt: kimchi, zeewier, soja, gepofte rijst, sesam, koriander en mayonaise.
Met een glas champagne erbij en in de gezelligheid van een toffe compagnie is dit ongetwijfeld het proberen waard. Vooral ook omdat je het menu van de eigenlijke hotdog en de champagne nog kunt uitbreiden met zogenaamde sharings. Dit zijn extraatjes die de maaltijd versterken met bv. Aziatische ribbetjes of bouchots op z’n Frans. Iedereen pikt maar wat mee (to share) uit wat er op tafel komt.

De kern van het verhaal: de kwaliteit van het aanbod. Zelfs van de Frankfurter worstjes. Het team rond Kiarash Nabavieh is bij de samenstelling van zijn maaltijden permanent op zoek naar de meest kwalitatieve producten. Zeker ook internationaal. De vrij traditionele Frankfuter worstjes komen in dit opzicht bv. uit Nederland waar ze die ongemeen lekkere rokerige worstjes in aanbieding hebben. Het zijn ook precies die worstjes die je zo perfect moet horen breken wanneer je ze eet. Of de broodjes zelf van de hotdog: die worden exclusief voor Frank & Brut geleverd door bakkerij Toon De Klerck, “een van de beste bakkerijen van Antwerpen.” 

 

Hotdogs met champagne. Exclusief en dus ook duur? 
Helemaal niet. Een sinner dog kost tussen de 8 en de 11 euro. De prijzen voor champagne zijn heel erg redelijk. Zelfs voor een heuse Magnum. Een Magnum Piper-Heidsick heb je bv. al voor 99 euro. Een Veuve Clicquot voor 129 euro. Voor champagnes kun je uiteraard ook per glas krijgen (van 8,50 euro tot 11 euro). Op de kaart staan liefst 45 verschillende champagnemerken waaronder ook een eigen huismerk. “Wij houden onze marges op onze champagne vrij beperk,” zegt Kiarash. “Het is niet omdat je een exclusieve drank bestelt dat je ook een exclusieve prijs moet betalen. Elders zal dit allicht wél het geval zijn maar wij doen dat doelbewust niet.”

Decor
Wie met vrienden of kennissen langs komt in de Frank & Brut zal ook intens genieten van de eigenlijke setting van het restaurant. Het interieur werd immers uitgetekend door de Antwerpse designstudio Pinkeye. De artiesten hebben zich laten inspireren door de menukaart met de zeven hoofdzonden. Ze tekenden in dit opzicht speelse engeltjes op de muren die elk voor zich een van de hotdogs suggereren. De cherubijntjes zijn druk in de weer met champagneflessen en food. Neem nu “Anger” dat wild om zich heen slaat met een stukje champagnefles. “Envy” kijkt met enige frustratie naar zijn eigen kleine Frankfurterworstje. De tekeningen zijn heel leuk aangebracht en geven het geheel iets stouts.
Frank & Brut gaat open vanaf 17u. Pas vanaf dat moment kunnen er hotdogs besteld worden. Tijdens de dag fungeert diezelfde zaak als een meer gewoon restaurant dat als Frank’s Deli allerlei slaatjes, omeletjes, broodjes, wraps en smoothies serveert. Of hoe je op die manier effectief twee restaurants in één hebt. Een vorm van time-sharing dus. Om 17u maken de krijtborden achter de bar plaats voor een grote cocktail- en champagnebar en gaan de deuren open naar de zaal met de engeltjes. De spiegels in de nissen boven de tafels komen naar beneden en confronteren je met “zondige” tekeningen. Op de gevel worden de zilveren letters van Frank’s Deli plots het rode neon van Frank & Brut.

Concept
De combo van fastfood en posh drinks, het samengaan van chic en street is vandaag hot stuff. Succesboy Jeroen Meus ging met zijn eigen restaurant Würst mee in die richting. Meus was overigens al op bezoek in de Frank & Brut. Het feit dat Frank & Brut veel ingrediënten bestelde bij zijn eigen leveranciers intrigeerde Meus die Kiarash uiteraard veel succes toewenste. Ze worden allicht ooit nog concurrenten want Kiarash steekt zijn ambitie niet weg om ook elders in het land nog identieke restaurants te openen. In eerste instantie in Brugge al bv. Maar hij denkt ook aan Mechelen en Gent. Er zijn concrete plannen voor Barcelona en waarom ook niet Parijs ? Het concept slaat duidelijk aan.
Of de belevering van al die exotische ingrediënten voor zijn hotdogs en hamburgers op termijn geen problemen kan stellen? Kiarash meent van niet. Op de Europese markten zijn de meeste specerijen bv. vlot beschikbaar. Zeker Nederland is in dit opzicht een sterke markt.
Kiarash Nabavieh heeft professioneel geen horeca-opleding achter de rug. “Ik kan niet koken, ik kan geen eigen cocktails maken..... Mij gaat het in het samenstellen van onze menu’s in eerste instantie om de fun, om de uitdaging. Het moet aan de andere kant ook goed zijn, professioneel. Ik mag in dit opzicht op onze mensen rekenen in de keuken en achter de bar die voor het juiste evenwicht kunnen zorgen in de samenstelling van de producten. Ik mag best trots zijn op mijn personeel, schitterende jongens en meisjes die voor Frank & Brut telkens de perfecte balans vinden.” (MB)

 

Frank & Brut - Frank’s Deli
Ernest Van Dijckkaai 19/20 - 2000 Antwerpen
Ook open op zondag, maandag gesloten.
www.frankandbrut.be - T. 03/502 83 93