Het uitvaartcentrum om de hoek even binnenstappen. Geen leuk idee. Je bent vandaag wel met heel andere dingen bezig. Een urne of een kist bij je overlijden. Who cares? Vreemd toch want sterven is nu eenmaal een heel ingrijpende en vooral zekere gebeurtenis. “Mensen zijn vaak anderhalf tot twee jaar bezig met de voorbereiding van hun trouwfeest maar vooraf stilstaan bij de organisatie van een stijlvolle uitvaart is vaak het minste van de bekommernissen,” zegt Thijs Uitterhoeve van het Uitvaartcentrum Eugène Timmermans in Mortsel.
Onze samenleving evolueert razendsnel. Veel dingen om ons heen veranderen. Sterven was vroeger uiteraard ook een hele bedoening maar het was toch allemaal veel eenvoudiger. De pastoor kwam langs, de begrafenisondernemer regelde de formaliteiten en dat was het. Vandaag ligt dat toch allemaal wel even anders. Naast de evidente keuze tussen crematie of begraving, kerkelijk of burgerlijk zijn er tal van manieren om een afscheid persoonlijk en uniek te maken Persoonlijke teksten en rouwdrukwerk, live muziek, audiovisuele begeleiding enz. Hier komt veel bij kijken wat naast de administratieve rompslomp vaak in een week tijd geregeld wordt. “Op zo’n moment is het voor de nabestaanden zeker niet makkelijk. Ze krijgen zelfs de tijd niet om te rouwen. Alles gaat aan hen voorbij. Ze realiseren zich pas later dat ze er nauwelijks vat op hebben gehad,” zegt Thijs Uitterhoeve.
Vandaar de uitdaging om het ook anders te doen. Veel dingen kunnen immers vooraf besproken en/of geregeld worden. Even binnenstappen bij een uitvaartcentrum is dan ook niet zo’n gek idee als het wel lijkt. Bij de zes vestigingen van het Uitvaartcentrum Eugène Timmermans krijgen ze in dit opzicht verschillende types geïnteresseerde mensen over de vloer: in eerste instantie degenen die zélf de regie van hun uitvaart in handen willen houden en daarom effectief een uitgebreide voorafregeling willen opmaken. Mét de keuze van teksten, van muziek, van bloemen enz.
“Meer en meer mensen is het er evenwel vooral om te doen de nabestaanden en dan in eerste instantie de kinderen de zorg en de moeilijkheden bij een uitvaart te besparen,” zegt Thijs Uitterhoeve. “Het gebeurt nog vaak dat de nabestaanden zich bij een overlijden vertwijfeld afvragen wat de overledene feitelijk had gewild. Nog vaker gebeurt het dat er helemaal geen idee is van wie er moet uitgenodigd worden op de dienst, wat er in de rouwbrief moet staan... Wij proberen van onze kant als uitvaartcentrum een aantal dingen te regelen en chaos op de bewuste dag te voorkomen.”