Vespa krijgt na 70 jaar vernieuwde belangstelling
Is er iets vrolijkers dat het zonnige Italië illustreert dan de Vespa als we even de spaghetti, risotto, lasagne of pizza buiten beschouwing laten? Vespa viert dit jaar zijn 70ste verjaardag en, geholpen door de immobiliteit op de Europese wegen, blijkt wel een nieuwe toekomst tegemoet te gaan. Er zijn reisorganisaties die speciaal Vespa-tochten in de Toscaanse heuvels al een avontuurlijke vakantie aanbieden. De populariteit van deze tweewieler won in 1953 plots aan internationale belangstelling door de film van William Wyler “Roman Holiday” met een guitige Audrey Hepburn en charmante Gregory Peck in de hoofdrollen. De film won vijf Oscars en bezorgde de Vespa een attractieve publiciteit.
De motorische tweewieler is een uitvinding van de Italiaanse ontwerper Piaggio, van oorsprong een (oorlogs)vliegtuigbouwer, die na de Tweede Wereldoorlog geen vliegtuigen meer mocht bouwen omwille van de Italiaanse collaboratie met de Duitsers. Hij besloot daarom in 1946 zijn productielijn om te bouwen tot een scooterfabricage. De eigenlijke ontwerper van deze scooter was Corradino d”Ascanio, in opdracht van Piaggio.
Enrico Piaggio bedacht wel de naam voor het voertuig: Vespa. Dat is Italiaans voor “wesp”. Hij bedacht deze naam geïnspireerd op de taille van de tweewieler. Iedereen is het erover eens dat Vespa zijn naam en reputatie te danken heeft aan zijn typische vorm, zijn fijne (wespen)taille, zijn bereid plaatwerk achteraan en het zacht gezoem van zijn motor, die aan het geluid van een wesp doet denken.
Vrouwvriendelijke doelen
Om het gewenste succes van deze scooter te bevorderen had Piaggio zich enkele doelen gesteld:
- Het voertuig moest zo goed als onderhoudsvrij zijn
- Het moest zowel door heren als dames kunnen bestuurd worden
- De motor moest afgedekt zijn zodat de mensen er niet vies van zouden worden
- Er moest een schild zijn voor de been, tegen mogelijk opspattend straatvuil
- Er moest een vrije doorgang voor de benen zijn
- Hij moest een zelfdragende carrosserie hebben
- Hij moest licht zijn en dus makkelijk verplaatsbaar
- Hij moest een prettige zithouding hebben
- Hij moest gemakkelijk te onderhouden zijn en zeker … goedkoop
De belangstelling voor de Vespa was van bij de start zeer groot. Er werden in de loop der jaren nog verbeteringen aangebracht. Het merk werd gekopieerd (o.a. Bella) maar geen enkele namaak kon de populariteit van het origineel benaderen, laat staan overtreffen.
De Vespa kreeg - omwille van de beenbescherming - een zeer vrouwvriendelijk imago.De kledij wapperde niet uit en de zitplaatsen waren toch wel erg comfortabel. De reclamejongens maakten ook dankbaar gebruik van deze troeven en Vespa werden (in de reclame) meestal afgebeeld met vrouwelijk schoon.
Meer dan nostalgie
De grote doorbraak kwam in 1953 toen de romantische film “Roman Holiday” in de bioscoopzalen uitkwam en de twee hoofdrolspelers Audrey Hepburn en Gregory Peck op een Vespa 125 Rome verkennen. Al snel stond de Vespa over gans de wereld symbool voor la dolce vita. Midden de jaren ’50 overschreed Vespa de kaap van 1 miljoen verkochte exemplaren. In tegenstelling tot andere voertuigen had de Vespa het in de loop der jaren niet nodig om ingrijpende veranderingen aan te brengen om het model onder de aandacht te houden. Natuurlijk werden (technologische) verbeteringen jaar na jaar aangebracht maar aan de vorm van de scooters werd nauwelijks iets ingrijpends veranderd.
Over gans de wereld komen vandaag Vespa-liefhebbers in scooterclubs samen (zoals dat met VW-kever, Porsche, Abarth of Ferrari het geval is) tijdens jaarlijkse reünies. Er zijn reisorganisaties die bijzondere Vespa-tochten (zoals in Toscane) aanbieden om rustig te genieten van het heuvelachtig landschap per bijna geruisloze Vespa.
Dit jaar viert de Vespa zijn 70ste verjaardag en krijgt hierdoor een verhoogde belangstelling. Niet alleen in de zonnige landen, maar ook bij ons omwille van zijn gebruiksvriendelijkheid en zijn aangename manier van besturen. In het voorjaar was er nog een prachtige tentoonstelling AutoWorld (Brussel).
Piaggio Museum
Wie een nostalgisch overzicht van alle modellen van Vespa wil zien kan sinds 2000 terecht in het Vespa en Piaggio Museum in Pontedera nabij Pisa. Het museum werd ondergebracht in een fabrieksgebouw dat deel uitmaakt van de site waar nog steeds bromfietsen worden gemaakt. Het museum biedt een ruime collectie aan van de merken Piaggio, Vespa en Gilera. De toegang is gratis.