Indoor

Omring je in je woning met kwaliteit en gezelligheid

Auteur: 
Redactie
< >

Een huis is meer dan een opeenstapeling van stenen. Het is een voortdurende zoektocht  om je woning zo in te richten dat men graag thuis is, dat men hunkert om naar huis te kunnen gaan. Gezelligheid in de woning creëer je niet noodzakelijk met dure dingen, ook alledaagse ingrediënten bepalen de sfeer in huis. Investeren in je eigen woning is de beste belegging in je geluk.         

Zoek naar een eigen stijl

Niemand kan beslissen hoe een ander gelukkig kan zijn in zijn woning. Het is maar goed ook dat iedereen zijn eigen geluk moet nastreven. Het comfort en de gezelligheid van de eigen woonst leveren hoe dan ook een belangrijke bedrage aan het persoonlijk geluk van de bewoners. Mensen zoeken steeds naar een eigen stijl, een opvatting die specifiek is voor hun geluk en waardoor ze zich onderscheiden van anderen. Het heeft vaak ook te maken met generatieverschillen. Jonge gezinnen streven mogelijk andere comfortzones na dan senioren. Jonge gezinnen maken meer gebruik van de moderne informatica (domotica) en de recentste uitvindingen die voor een sfeervolle beleving zorgen. Het heeft te maken met generatie-
verschillen. In de regel zijn we allemaal conservatieven, gewoontedieren. Elke verandering in onze leefomgeving wekt aanvankelijk weerstand op. 
Uit de resultaten van een onderzoek van “Kenniscentrum voor het belang van thuis” blijkt dat 32 procent van de ondervraagde Belgen een hekel heeft om de inrichting van een woning te veranderen: 53 procent vervangt of verplaatst meubels nooit en 64 procent van de ondervraagden vindt dat alles in huis moet matchen.

Natuurlijk heeft het te maken met generatieverschillen, want elke generatie staat anders tegenover het begrip gezelligheid en comfort. Vroeger werden oude, klassieke meubels gekocht voor het leven. De echte cocooners kiezen wel iets sneller voor verandering. Zij zijn bewust bezig met een “thuis” te maken van hun “huis”. De jeugd daarentegen is eigenzinniger. Zij heeft geen schroom om de eigen mening naar voren te brengen. Ze durven ook vaak meer, bijvoorbeeld door antiek met modern te combineren. Wanneer de jeugd iets mooi vindt, dan kan het ook. De echte, oude Vlaamse meubelen die vroeger omwille van de duurzaamheid en degelijkheid in haast alle huiskamers te vinden waren, zijn vandaag niet meer aan de orde.

Hergebruik is vandaag meer aan de orde. Vroeger was hergebruik haast uitsluitend aan de orde uit noodzaak. Maar vandaag kennen de kringloopwinkel zeer veel succes. Er wordt daar zeer creatief omgesprongen met “vintage” materialen. Vele oude meubels krijgen daar een nieuw leven. 

Uitstraling mag iets kosten

Acht van de tien Belgen vinden decoratie, aankleding zeer belangrijk. Je hebt personen die geld wel belangrijk vinden en die er spaarzaam mee omspringen. Daartegenover staan mensen die voor uitstraling kiezen en voor deze mensen is de prijs ondergeschikt aan de gezelligheid die het meebrengt. Decoratie is mode-gebonden en volgt een evolutie. Decoratie is deels een marketingproduct, waarbij ontwerpers voortdurend op zoek gaan naar nieuwe invalshoeken. Dat verklaart ook het succes van catalogi van meubelzaken of decoratiezaken, het succes ook van gespecialiseerde woon-tijdschriften.

Domotica is zeer snel in opmars gekomen en blijft veel aanhangers aantrekken die de modernste uitvindingen en toepassingsmogelijkheden willen aanwenden om het comfort in huis te verhogen. De huidige mogelijkheden van informatica worden graag in ogenschouw genomen. Mensen zijn in deze tijden van tweeverdieners, 24 uur op 24, 7 dagen op 7 met elkaar in connectie. Het thuiswerk of het flexibel werken – dat in de hand gewerkt wordt door de alsmaar groter wordende immobiliteit – wint aan belangstelling. Het thuiswerk wordt hierdoor gepersonaliseerd. De aansluiting van multimedia moet compacter geïntegreerd zijn. Het is zeer eenvoudig om domotica in een nieuwbouw te voorzien, maar ook in bestaande woningen – mits enige breekwerk – kan eerder makkelijk domotica geïntegreerd worden.

De woning wordt in het kader van “Het Nieuwe Werken” (wat feitelijk: “slimmer werken” betekent) aangepast aan de behoeften. De komst van Wifi in de huiskamer stelt iedereen in de mogelijkheid om grenzeloos te communiceren. Wifi bevrijdt ons van de vaste werkplek en maakt van ons een vorm van “nomadewerkers”. Ergonomie speelt bij deze nieuwe trend een belangrijke rol. Alles wat vermoeidheid, lichamelijk letsel kan vermijden, geniet de belangstelling van de huidige generatie op voorwaarde dat die het kan financieren. 

Het energiezuinig huis

De voornaamste uitdaging en trend vandaag is de wens om zo energiezuinig mogelijk te bouwen of de woning in te richten. Niet alleen om redenen van milieubewust handelen, maar ook uit de praktische overweging dat wie energiezuinig bouwt 60 procent minder aan elektriciteit en 80 procent minder aan verwarming betaalt. Laat het ondertussen wel duidelijk zijn dat een energiezuinige woning nog iets anders is dan een passief huis? Een passieve woning is er een die volledig op zich, zonder toevoer van energie, zonder bijkomende verwarming enzovoorts, kan functioneren. 
Er zijn bouwbedrijven die zich hierin specialiseren. Maar er is wel degelijk een trend naar meer bewustwording en inspiratie om energie te sparen.

Je kan energie besparen door aandacht te besteden aan volgende punten:

  • Bouw zo compact mogelijk 
  • Mijdt al te hoge plafonds
  • Leer zo efficiënt mogelijk isoleren
  • Bouw zo lichtdicht
  • Hou rekening met degelijke ventilatie
  • Maak maximaal gebruik van zonnewarmte
  • Kies voor de zuinigst mogelijke verwarming

Wie van de toepassing van deze elementen een erezaak maakt, zal zijn inspanningen zeker beloond weten. Compact bouwen – zorgen dat de bewoonbare oppervlakte zo’n klein mogelijk buitenoppervlak telt – is bij nieuwbouw de start van alles. Des te kleiner de muuroppervlakte die in contact komt met de buitenlucht, des te minder warmte er via die weg verloren kan gaan.  

Goed thermisch isoleren moet onze prioriteit genieten. Niet alleen de wanden of het dak, maar ook de vloeren en de ramen. Kies voor hoog rendement beglazing. Dat verhoogt het comfort in de woning want dankzij de isolatie zal de temperatuur van de binnenwanden stijgen en krijg je een aangenamer gevoel.

Revival van het minimalisme

Ecologie is in het belang van iedereen. We leven jaar na jaar met meer mensen op onze planeet en dat heeft gevolgen voor de leefbaarheid, het klimaat en de grondstoffen. 

We moeten daarom gewoon anders gaan denken. En dat heeft ook een impact op ons interieur. Als ecologische fabricage bij verf, tegels en textiel wordt toegepast, dan komen er minder schadelijke stoffen vrij. 
Eigenlijk is ecologie een fantastische driver voor innovatie, zowel voor wat stoffen betreft als voor wat vormen, componenten en recyclage aangaat. Er is geen weg terug. We moeten de filosofie van “cradle to cradle” blijven verdedigen en de consumenten overtuigen van het belang van deze aanpak. Voor alle duidelijkheid: cradle to cradle is een concept dat benadrukt dat afval voedsel is, dat alle gebruikte materialen in eventueel een andere vorm, een nieuw leven zouden moeten krijgen. 

Inzake ontwerp en design geven de Scandinavische en Italiaanse ontwerpers de toon aan. Het is hun bedoeling om meer te zeggen met minder. Eenvoud troef dus: minder kleur, minder verrassend dessin, minder mix van stijlen, maar eerder belangstelling voor rust, licht en ruimte. Het witte interieur is terug met een serene en tegelijkertijd spannende uitstraling. De aandacht voor het interieur wordt opgeëist door licht- en schaduwbeleving met de nadruk op tinten grijs en wit. Vooral de Scandinavische ontwerpers plaatsen zichzelf hiermee op de voorgrond. Vaak met nieuwe, goedkope materialen zoals geperst, gebogen hout en plastic en nieuwe methodes voor massaproductie. 

De grote evolutie die onze smaak heeft doorgemaakt is zonder enige twijfel de hunker naar kwaliteit. Mensen willen zich hoe langer hoe meer omringen met kwaliteit op alle fronten: voeding, kleding, wooninrichting. Een trend die we alleen maar kunnen toejuichen. Nu moeten onze eigen, Belgische ontwerpers niet onderdoen voor hun buitenlandse collega’s. Eind oktober 2014 won het Belgische inrichtingsbedrijf King George (uit Sint-Niklaas) in de prestigieuze Saatchi Gallery in Londen de “World Retail Awards” voor de Concept Fashion Store in Lochristi bij Gent. Daarmee creëerde het bureau het beste winkelinterieur van 2014 ter wereld en liet het meer dan 600 internationale inzendingen achter zich, waaronder toch enkele zeer te duchten ontwerpers zoals Oscar De la Renta in Milaan, 
Lafayette in Beijing en Max Mara in Milaan.

Laat u inspireren

Wie behoefte heeft aan tips en advies, doet er goed aan gratis catalogi aan te vragen. In de meeste van deze catalogi worden niet alleen voorbeelden van nieuwigheden getoond, maar wordt ook aandacht geschonken aan tips, advies en toelichting.