Zij zijn gewoon altijd open. Gaat het om één fles, een doos of ineens een grote bestelling: het maakt niet uit. Aan de Coebergerstraat 9 in Antwerpen kun je altijd terecht voor een lekkere fles Spaanse wijn. Het wijnhuis Vinatera is zoveel als een inhouse wineshop. Je telefoneert of je belt aan en je kunt terecht bij Dorina Van Raemdonck en haar echtgenoot Mik Durwael. Beiden zijn gewoon gepassioneerd door Spaanse wijnen. Ze hebben zowat 100 referenties in huis. Van Cava en sparklings, rode wijnen, witte wijnen, rosé tot spirits en zelfs olijfolie.
Vinatera is onlangs verhuisd naar een nieuwe locatie. Het wijnhuis is sinds enkele jaren sterk doorgegroeid en wil verder te professionaliseren. In de nieuwe vestiging is vandaag ruimte geschapen voor nog meer wijnplezier. Vinatera is immers gegroeid vanuit de gezellige wijnproeverijen die Dorina en haar man al die jaren organiseerden in hun privé-woning. Naarmate het klantenbestand almaar groter werd bleken de keuken en de woonkamer stilaan te klein om de vele gasten te ontvangen. Vandaag kan dat wél. Zonder afbreuk te doen aan de oorspronkelijke warme intimiteit van de huiselijke sfeer.
Want het gaat inderdaad allemaal om passie, enthousiasme, inspiratie, verdieping. Dorina en Mik zijn als koppel fervent bezig met wat ooit begon als een uit de hand gelopen hobby. “Wij waren geregeld met vakantie in Spanje, kochten er na verloop van tijd een eigen huisje en brachten uiteraard geregeld enkele dozen plaatselijke wijnen mee voor vrienden en kenissen in België”, zegt Dorina. “Gewoon achterop in ons aanhangwagentje. Naarmate we steeds meer vraag kregen om voor nog meer mensen wat mee te brengen groeide die idee om zélf een handeltjen in Spaanse wijnen op te zetten. We begonnen aanvankelijk allicht wat aarzelend, later steeds meer geëngageerd. Omdat we in de combinatie van culinair genot bij onze wijnen, de persoonlijke contacten met de wijnboeren en de geografisch-culturele achtergrond van het hele gebeuren een heel boeiende wereld ontdekten.”
Dorina Van Raemdonck ging zich in dit opzicht steeds verder toeleggen op hun wijnhandel. Terwijl ze zelf nog les bleef geven in het Stedelijk Onderwijs van Antwerpen en haar man Mik verder zijn logistieke vaardigheden als consultant bleef beoefenen kregen de maandelijkse proeverijen met de meegebrachte paletten nieuwe wijnen steeds meer succes. In die mate dat de verkoop almaar begon te lopen. Met de verhuis naar een nieuwe site als logisch gevolg. De proeverijen gaan voortaan door in een even gezellige maar ruimere omgeving.
Centraal blijft evenwel die idee dat Vinatera ook in de toekomst zeker geen klassieke wijnwinkel zal worden zoals er trouwens al zoveel zijn. Vinatera doet het verder zonder personeel en zonder etalage. Vandaar dat de voorgestelde prijzen ook uiterst scherp zijn en elke klant op dezelfde manier bediend wordt. Zelfs al bestelt hij vandaag maar één fles. “We beseffen immers best dat wie maar één fles mee naar huis neemt later ongetwijfeld zal terug komen om een grotere bestelling te plaatsen,” zegt Dorina. “Wij blijven iedereen daarom klantvriendelijk bejegenen. Het is altijd de dynamiek van Vinatera geweest en we willen dat zo houden.” Wie aanklopt bij Vinatera kan zijn bestelling overigens altijd onmiddellijk meenemen. Er zijn altijd minstens vijf dozen in voorraad. In alle andere gevallen worden ze ’s anderdaags vanuit het eigen magazijn geleverd.
Evenementen
Naarmate Vinatera steeds meer naambekendheid kreeg hebben Dorina en Mik trouwens voorzichtig nog enkele nieuwe initiatieven ontwikkeld. Ze nemen sindsdien ook deel aan allerhande evenementen. Zoals Antwerpen Proeft bv. Maar ze organiseren ook thuisproeverijen bij mensen die erom vragen, ze nemen deel aan bedrijfsopeningen en geven met hun aanbod aan wijnen present op feestjes en open-deur-dagen. Ze hebben een aanbod aan relatiegeschenken uitgebouwd, helemaal volgens ieders budget. Ze organiseren ondertussen zelfs wijnreizen naar de Rioja waar uiteraard enkele bezoeken aan hun bevriende wijnboeren geprogrammeerd kunnen worden.
“Wij letten er evenwel op dat we hoe dan ook de persoonlijke touch in onze handel getrouw blijven,” zegt Dorina. “Het gaat ons steeds om de individuele klant die we voor 100% respecteren . In die mate dat we er trots op zijn dat we na verloop van tijd bij de meeste trouwe afnemers het eigen smaakprofiel kennen. Wij kunnen hen dan steeds de gepaste wijnen bezorgen. Wij weten welke wijnen ze in het verleden aangekocht hebben en kunnen hen in dit opzicht dan ook advies geven om eventueel ook eens iets anders te proberen dat ongetwijfeld eveneens n de smaak zal vallen.”
De beste illustratie daarbij is dat Dorina zelfs aan foodpairing doet. Foodpairing is een concept waarbij aan de hand van geuren en aromaprofielen aangegeven wordt welke voedingsingrediënten bij elkaar kunnen passen. “Onze klanten bellen inderdaad geregeld met de vraag welke wijn best bij welk gerecht kan aangeboden worden. Wij kunnen hen daarbij onmiddellijk advies geven. Wij kennen onze wijnen immers als de besten.”
Op de smalle grens tussen passie en handel houden Dorina en Mik de stelling aan dat ze de klanten nooit met commerciële argumenten proberen tot kopen aan te zetten. Daar gaat het hen echt niet om. Bij Vinatera gaan ze ervan uit dat iedereen een heel eigen smaak heeft en dat het erop aankomt die in een spontage wijnproeverij te leren ontdekken. Of hoe kwaliteitswijnen op die manier zichzelf verkopen.