Vlamingen culinair niet chauvinistisch
De Vlaamse consument is lang niet zo chauvinistisch als hij beweert te zijn. Hij let weinig op de herkomst van producten. Dit blijkt uit een bevraging in opdracht van VLAM bij duizend Vlamingen.
Meer lokaal kopen, rechtstreeks bij de boer kopen, de eigen economie steunen. We lezen er de laatste jaren opvallend veel over en we hebben er de mond van vol. De Vlaming is te vinden voor Vlaamse kost en koestert zijn klassiekers. Maar een echte verdediger van de eigen keuken is hij meestal niet.
De helft van de Vlaamse consumenten let niet op de herkomst van eten en drank. Bij -35-jarigen loopt dit op tot 65%. Bij 55-plussers is slechts 35 procent zich niet bewust van de herkomst van de voedingsproducten die ze kopen.
48 procent van de Vlamingen denkt dat Pink Lady een Belgische appelsoort is. Verder is het juiste seizoen van vissen, groente- en fruitsoorten niet goed gekend.
Trots onze Belgische producten
81% van de Vlamingen is trots op onze Belgische producten. Typisch Belgische schotels zoals steak met friet en stoemp met worst blijken weliswaar nog steeds het vaakst op tafel te komen en bij 68% van de Vlamingen is het lievelingsgerecht een typisch Belgisch gerecht. De Belgische keuken ligt de Vlaming na aan het hart en 93% zou het jammer vinden mocht die verloren gaan. Toch noemt slechts 54% zich een echte voorvechter van de Belgische keuken.
Doe zelf de test
Ben je benieuwd hoe chauvinistisch jij bent op culinair vlak? Doe de test en ontdek of je eerder een gewoontebelg, een globetrotter, een bewuste Belg dan wel een Belg in hart en nieren bent.
Informatie: www.lekkervanbijons.be