Veelgeprezen documentaire ‘Being Evel’ in Belgische première bij Harley-Davidson®-dealers

Lokale dealers onthullen ook hun gecustomizde motor voor ‘Battle of the Kings’-competitie
Auteur: 
Gerard
< >

Harley-Davidson-dealers in heel Europa verzorgen de exclusieve première van de documentaire ‘Being Evel’ – het ongelofelijke verhaal achter de iconische daredevil Robert ‘Evel’ Knievel. De deelnemende officiële Harley-Davidson-dealers in België doen dit als onderdeel van een ‘Good vs. Evel’-evenement. Deze events zijn voor iedereen met een passie voor motorrijden of films rondom dit thema. De Harley-Davidson-liefhebbers, custom bike-fans, ambitieuze beginners en cultuurliefhebbers bewonderen en testen tijdens de première ook de nieuwste Harley-Davidson-modellen.

Customizen
Deelnemende dealers onthullen op het evenement ook hun custom bike voor de ‘Battle of the Kings 2016’. In deze competitie – die nu voor het tweede jaar wordt gehouden – strijden 240 officiële dealers uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika tegen elkaar door het tonen van hun originaliteit en creatieve customization-skills met een nieuwe Sportster® Iron 883™. In de Benelux strijden 11 dealers tegen elkaar voor de titel ‘Benelux Custom King’. De wedstrijd start op 15 maart aanstaande.

“We zijn verheugd de ‘Being Evel’-film te introduceren in België als onderdeel van ons ‘Good vs. Evel’-programma”, zegt Mike Johnstone, Director Marketing Operations bij Harley-Davidson EMEA. “Evel Knievel nam een andere route – als motorrijder en als mens. Hij was een rebel in hart en ziel die de geest van Harley-Davidson optimaal belichaamde. Ons dealer-netwerk doet dit jaar met nog meer enthousiasme mee aan de ‘Battle of the Kings’-campagne. De ‘Custom Kings’ en de première van deze geweldige documentaire introduceren de custom culture bij een nog groter publiek.”

“Ik betwijfel of er een motorrijder bestaat die Knievel niet als rolmodel ziet”, voegt Carl Clifton, K5 Partner en Head of Sales toe. Hij regelde de exclusieve Europese distributie-deal met Harley-Davidson. “Het geweldigste aan de documentaire is dat je alle spectaculaire stunts van Knievel te zien krijgt, maar ook een beeld krijgt van de persoon achter de mythe en de donkere kant van de man in al die glimmende jumpsuits. We zijn blij dat Harley-Davidson dit verhaal bij het Europese publiek introduceert.”

Harley-Davidson werkte ook samen met opkomend visueel artiest Ryan Quickfall voor de creatie van een reeks exclusieve ‘Good vs. Evel’-prints – geïnspireerd door Evel Knievel en Harley-Davidsons unieke custom culture. Elke dealer ontvangt slechts honderd pakketjes, met elk vier posters, die worden uitgedeeld aan de eerste honderd deelnemers aan de ‘Good vs. Evel’-events. Elke dealer krijgt daarnaast één limited edition ingelijste afbeelding van Quickfall’s Harley-Davidson XR750-kunstwerk om weg te geven.

Wil je de eerste in Europa zijn die ‘Being Evel’ te zien krijgt? In België kun je terecht bij:

H-D Mons                                          4 maart, 18.30             www.harley-davidson-mons.be
RMC Classics, Zemst                        11 maart, 18.00           www.rmc-classics.com

Being Evel
Geregisseerd door de bekroonde filmmaker Daniel Junge en met acteurs als George Hamilton, Johnny Knoxville, Tony Hawk en Evel Knievel zelf, vertelt ‘Being Evel’ het ongelofelijke verhaal achter de Amerikaanse daredevil Robert ‘Evel’ Knievel. Het nooit eerder vertelde verhaal van de man achter de flamboyante cape komt tot leven in een fantastische documentaire over Evels gevaarlijke carrière – van voormalige buitenstaander tot de sprongen met zijn Harley-Davidson XR-750 op ramps. De film kreeg veel positieve reacties van festivalbezoekers sinds zijn wereldwijde première op Sundance in januari en latere vertoningen op SXSW en filmfestivals in Miami. Eerder werd de film omschreven als ‘wild en vermakelijk’ en een letterlijke ‘hoogvlieger’.

Battle of the Kings 2016
Ruim tweehonderd officiële Harley-Davidson-dealers binnen EMEA nemen deel aan de ‘Battle of the Kings’-wedstrijd. Zij gaan de strijd aan in het demonstreren van hun originaliteit en creatieve customization-skills en maken daarbij gebruik van een Iron 883 uit 2016. De maximale prijs van de voltooide, gecustomizede motoren moet onder de 14.000 euro zijn, exclusief btw.

De wedstrijd bestaat uit twee delen. Het eerste onderdeel is een nationale online stemwedstrijd om de winnende ‘Custom King’ binnen elke markt te bepalen. Dit resulteert in de tweede fase: een wedstrijd tussen de nationale kampioenen en de presentatie van de prestigieuze award op het ‘Wheels & Waves’-custom lifestyle-event in Biarritz, Frankrijk, in juni 2016.

De iconische Sportster-reeks is een Amerikaans motoricoon sinds 1957. Het is een van de meest populaire Harley-modellen voor customization in de nieuwe custom-scene. Net als zijn voorgangers is de nieuwe Iron 883 het ideale ‘witte doek’ om de customization-skills van de Harley-Davidson-dealers te demonstreren.

Voor meer informatie over de ‘Battle of the Kings’-competitie: www.h-d.com/customkings.