De horecatrends van 2018

Auteur: 
Redactie
< >

Hotspot guide Newplacestobe.com is de referentie in België als het aankomt op het verzamelen van dé nieuwste te ontdekken plekken in de horeca, zowel online als in boekvorm. Met het nieuwe jaar voorspellen we voor jou dé horecatrends van 2018 die je in de gaten moet houden!

Eén-gerecht conceptrestaurants blijven groeien in 2018

De tijd dat een restaurant 200 gerechten op een menukaart staan heeft blijkt voorgoed voorbij. Het kleinste kind weet immers dat je onmogelijk zoveel ingrediënten dagelijks vers kan aanvoeren. De zogenaamde ‘single dish restaurants’ blijven daarom aan belang winnen. Eén concept en één gerecht dat je tot in de puntjes uitwerkt. Dat kan in hippe versies zijn zoals hamburgers, hot-dogs of pizza’s; maar evengoed in meer ‘bruine interieur’ varianten als ribbetjes of spaghetti. Gemene deler blijft: je komt er voor dat uitmuntende gerecht en het interieur is meer dan een paar tafels en stoelen. Je vindt er weinig op de kaart, maar wat geserveerd wordt is vers en lekker. Ook de prijs is door de beperkte kaart heel democratisch. In navolging van wat er in Londen en New York gebeurt zal ook België het komende jaar meer en meer van deze ‘conceptrestaurants’ zien opduiken in de steden.

De hotelbusiness slaat terug na de Airbnb-hype

Ook in België kreeg de hotelbusiness heel wat klappen door de opkomst van Airbnb. Slapen in huizen of appartementen van locals was plots hip en hotels met hun onpersoonlijke interieur en staff niet meer bon ton. Eén probleem: Airbnb werd té populair. Halve steden worden door investeerders opgekocht om er zogezegde ‘local appartments’ van te maken. Appartementen die uniform worden ingericht én niks meer met de lokale inwoners of cultuur te maken. Trendwatcher Herman Konings spreekt van “Airspace” of de geüniformiseerde inrichting van Airbnb appartementen wereldwijd. En dat druist uiteraard in tegen de originele basiswaarden van het concept. Een opportuniteit voor de hotelbusiness die zich ondertussen reorganiseerde met concepten die betaalbaar zijn, die midden in de stad liggen en waar je wel service krijgt die geen enkel appartement je kan bieden. Komend jaar krijgen we ook in België enkele nieuwe jonge hotelconcepten die inspelen op prijs en coolness zoals Moxy in Gent en Meinninger in Brussel. Net nog openden in Antwerpen nog hotel Pilar op het hippe Zuid en Franq in het historische centrum. De tijd dat een goedkope kamer ook betekende dat je op een plank met matras sliep is voorgoed voorbij. Elk hotel is tegenwoordig ‘gedesigned’ met een uniek en persoonlijk interieur, ook de prijsbrekers.

Toogpraat 2.0

Dat de bruine kroegen met een barvrouw van 80 jaar stilaan uitsterft staat vast. Maar de bruine kroeg met een lekker biertje en hapje uit het vuistje is niet op sterven na dood. Welintegendeel. Vandaag zijn tal van bruin geïnspireerde kroegen te vinden in onze steden waar jonge mensen ook in tijden van sociale media graag aan de toog hangen. Je kan er proeven van een uitgebreide bierkaart, lekkere verse gerechten en wijntjes waar je geen hoofdpijn van krijgt. Meestal worden die bruine kroegen 2.0 uitgebaat door een nieuwe jonge generatie die het interieur aanpassen (zonder te hip te zijn), de juiste Spotify-lijst opzetten, zorgen voor een breed bieraanbod en verse lekkere hapjes serveren. Denken we maar aan Ganzerik in Gent of Monk in Brussel. Ook wijnbars met hippe sommeliers achter de toog verschijnen terug aan het horecalandschap. Zij tonen dat lekkere wijntjes ook betaalbaar kunnen zijn en dat een wijnbar vandaag een erg gevarieerd publiek kan aantrekken. Dat sociale media het einde betekent van onze bruine kroegen is dus zeker niet waar. Alleen vind je de moderne versie van het café nu in de steden en niet meer op elk dorpsplein. Koffiebars blijven anno 2018 ook opduiken, al is de hype stilaan aan het bekoelen. Niet van lekkere koffie, wel dat we in één straat vijf hipsterbars vinden die allemaal hetzelfde interieur hebben met dezelfde koffie en taart.

De discotheek brengen we in 2018 ten grave

De discotheek zoals we hem gekend hebben is niet meer en verwacht wordt dat in 2018 de definitieve doodsteek komt. Nu zelfs de moeder aller disco’s La Rocca de deuren sluit, is het einde van een tijdperk nabij. Hoe komt dat? Jongeren spenderen hun vrijdag- en zaterdagavond niet meer bij voorkeur in discotheken door zoals weleer. Wat ze dan wel graag doen? Gaan uiteten in conceptrestaurants (zie boven), afspreken in de nieuwe hippe bruine kroeg of wijnbar (zie boven), citytrips met vrienden maken of het kopen van (dure) tickets voor belevingsfestivals. Zijn alle discotheken in België dood? Neen! Uiteraard bevestigen de uitzonderingen de regel zoals Versuz in Hasselt, Kompass in Gent, Exo in Sint-Niklaas of Bloody Louis in Brussel. Maar ze blijven op twee handen te tellen terwijl zo’n tien jaar geleden elk dorp zijn eigen nachtkeet had. Nog een verschil: de succesvolle discotheken zijn dikwijls maar één nacht per week open en blinken uit in innovatie op vlak van thema’s & beleving. Een goeie deejay en een lichtshow zijn niet meer voldoende om het kritische publiek te overtuigen. En de jongere heeft keuze te over omdat vandaag niet meer zijn eigen jeugdhuis het speelterrein is, maar geheel België en bij uitbreiding de wereld. Reizen was nog nooit zo goedkoop, dus de millenial heeft aanbod genoeg voor zijn weekendamusement.