Belgische butlerschool opent kantoren te Londen
De Belgische butlers blijven het goed doen. Omwille van de grote vraag naar butlers opent de “School for Butlers and Hospitality” een kantoor te Londen. De grote talenkennis en flexibiliteit van de Belg zijn blijkbaar een troef.
“Londen blijft de bakermat van tradities en butlers, dus de vraag stijgt.” zegt Vincent Vermeulen, directeur van de butlerschool. “Enerzijds liggen onze Belgische butlers goed in de markt omdat ze toch al snel drie talen spreken. Anderzijds hebben klanten nood aan een zeker vertrouwen en
bereikbaarheid dichtbij huis, hoe klein de wereld ook wordt.’ gaat Vermeulen verder.
Een niet zo evidente markt
De school opende in mei 2013 en legde ondertussen een mooi parcours af. Het trainde iets meer dan 40 butlers en plaatste butlers bij families in België en in het buitenland. Daarnaast kreeg de school een reputatie om bedrijven te trainen en verzilverde dan ook contracten met enkele premium wagenmerken, 5-sterren hotels en trainde zelfs het personeel op één van de grootste superyachten ter wereld.
“Toen ik de school oprichtte had ik niet verwacht dat het eigenlijk een internationaal bedrijf zou worden.”aldus de directeur. “Ik heb het voorrecht om geregeld uitgenodigd te worden als spreker voor bedrijven en ik kreeg al snel aanvragen uit het buitenland. De technieken die we aanleren in de butlerschool worden nu gebruikt bij multi-nationals en dat slaat blijkbaar goed aan.”
In het voorjaar van 2016 brengt de school een eerste boek uit die fijntjes zal uitleggen wat we kunnen leren van butlers, zowel thuis, tijdens feestjes als op het bedrijf.
Innoveren in een oud beroep
Het beroep van butler behoort tot één van de oudste beroepen ter wereld. Echter, de School for Butlers & Hospitality innoveert van bij de start en blijft dat ook doen.
“Van bij het begin van de opleiding werken we met de nieuwste technieken. Iedere les wordt audiovisueel ondersteunt en de studenten worden bijvoorbeeld gefilmd om nadien de beelden te analyseren op hun lichaamshouding.” legt Vincent Vermeulen uit. “De laatste tijd krijgen we ook
meer en meer aanvragen om online trainingen te verzorgen. Het is niet evident in een praktisch beroep als het onze maar we hebben een formule gevonden om afstandstrainingen te combineren met kortere trainingen ter plaatse. Het blijkt dan ook een enorme tijdswinst en bespaart kosten. Ons beroep is niet meer wat het dertig jaar geleden was en daarom moeten we blijven anticiperen op de noden van de markt.” besluit de directeur.