Belgen op vakantie eten steeds meer lokaal en gezond
Het oog wil ook wat op vakantie. En dan gaat het niet noodzakelijk over de vraag om een fantastisch strand, modern zwembad of luxueuze hotelkamer. “De Belg is steeds meer bezig met zijn vakantievoeding”, vertelt Leen Segers van touroperator Neckermann. “Werken met lokale ingrediënten en street food concepten die gezonde borden opleveren die rechtstreeks op Instagram kunnen, zijn tegenwoordig een must voor de hotelchefs.”
Sex on a plate, dat is wat de Belg verwacht, ook op vakantie. Uit een onderzoek bij 1.000 Belgische Neckermann-klanten blijkt dat 49% van de ondervraagden het voedingsaanbod in hun hotel veel belangrijker vindt dan 5 jaar geleden. “4 op 10 geeft zelfs aan dat de variëteit en de kwaliteit van de gerechten in de hotelkeuken belangrijker is dan hun eigenlijke vakantiebestemming”, vertelt Neckermann-woordvoerster Leen Segers.
Street food concepten
“Heel wat hotels zetten in op street food concepten”, zegt Segers. “Chefs kunnen op die manier heel divers koken, maar tegelijk ook voldoen aan de behoeften van onze Belgische klanten: het eten wordt vers voor de ogen van de klant bereid, het gerecht is vaak creatief en gezond en er zitten naast specifieke kruiden, specerijen en zaden heel vaak lokaal geteelde groenten in verwerkt. Bovendien biedt het ook de mogelijkheid om snel een vegetarisch of veganistisch alternatief tevoorschijn te toveren.”
Belgische keuken hoeft niet meer
Nieuwe gerechten en nieuwe ingrediënten, wil de Belg dat wel? Ja, zo blijkt uit het Neckermann onderzoek. “52% geeft aan nieuwe voeding te willen uitproberen op vakantie”, vertelt Segers. De eigen Belgische keuken hoeft absoluut niet. “Slechts 4 procent wil dat zijn hotel Belgische gerechten aanbiedt. 3 op 10 Belgen vermijdt zelfs hotels die dat doen en 7 op 10 verkiest een hotel met de mogelijkheid om lokale gerechten te proeven. De typisch Belgische klassiekers als frietjes met stoofvlees of balletjes in tomatensaus eten we dus blijkbaar liever thuis.”
1 op 4 past voor een dessertje
Gezonde voeding laat de Belg op reis echt niet los want 6 op 10 verwacht een gezond aanbod in zijn hotel. 45 procent geeft ook aan tijdens het avondeten steeds vaker voor een licht visgerecht te kiezen en zelfs 1 op 4 Belgen raakt het dessertenbuffet niet aan tijdens zijn vakantie. “Als sector willen we aan die gezonde wensen tegemoetkomen, ook voor de allerjongsten”, vertelt Segers. “Daarom hebben we sinds deze zomer alle kunstmatige suikers uit het eten en drinken van de Kids Clubs in onze Sunwing hotels geweerd. In plaats van taartjes, snoepjes en suikerhoudende frisdranken bieden we de kinderen nu smoothies of ongezoete popcorn aan.”
Oorsprong van ingrediënten
Weten wat je eet en waar het exact vandaan komt, speelt ook een steeds grotere rol. “Millennials gaven in ons Europees onderzoek aan dat ze het ‘belangrijk’ of zelfs ‘zeer belangrijk’ vinden om geïnformeerd te worden over de oorsprong van de ingrediënten die op hun bord terechtkomen”, vertelt Segers. “43% van hen zou graag willen dat hun hotel samenwerkt met lokale leveranciers. Of ze willen dat het hotel zelf zijn producten kweekt en oogst.”