Hilde Francq, onze Vlaamse kleur- en trend ambassadeur

Auteur: 
Redactie
< >
Hilde Francq, Vlaamse kleur-en trendambassadeur
Hilde Francq, Vlaamse kleur-en trendambassadeur
Kleur verkoopt - Hilde Francq, uitgeverij Lannoo Campus
Hilde Francq
<
Hilde Francq, Vlaamse kleur-en trendambassadeurHilde Francq, Vlaamse kleur-en trendambassadeurKleur verkoopt - Hilde Francq, uitgeverij Lannoo CampusHilde Francq
>

Komt er een nieuw puritanisme? Of gaan designers net de hedonistische kant op? Blijven groen en paars trendkleuren? Deze vragen houden trend forecaster en kleurenexperte Hilde Francq van Francq Colors continu bezig. Tweemaal per jaar organiseert zij haar inspirerend ‘Color Trend Seminar’ waar fabrikanten uit diverse sectoren in Vlaanderen en Nederland ontdekken voor welke kleurencombinaties, materialen, vormen en patronen consumenten warm zullen lopen in de komende twee jaar.

Kleur wordt almaar belangrijker

85% van onze aankopen is gebaseerd op kleur. 80% van een collectie of gamma moet commerciële kleuren bevatten, de resterende 20% draagt bij tot imagebuilding. Er zijn geen uitgesproken ‘zomer’ of ‘winter’ tinten meer. Pastelkleuren treffen we net zo goed in de winter als in de zomer aan. Bruin gaat de prominente rol van zwart overnemen.

Kort samengevat – en toegegeven, misschien wat kort door de bocht – is dat de opvallendste conclusie die we onthouden uit het Trend Color Seminar herfst-winter 2019-2020 dat Hilde Francq midden juni organiseerde in de Bourlaschouwburg in Antwerpen.

Hilde Francq: “In de toekomst zullen producenten inderdaad meer aandacht aan kleur geven. Meer dan ooit zal kleur bepalend zijn voor een voorwerp of een materiaal. Maar ook normen, waarden en cultureel besef worden belangrijker. We maken momenteel een morele renaissance door en halen inspiratie in het hindoeïsme. Of we trekken ons terug in de veilige cocon van onze thuis op zoek naar nostalgie. Ook heel belangrijk is: alles wordt inclusief, iedereen heeft er een plaats in.”

Deze verschillende waarnemingen in trends en kleuren die het Francq Colors team wereldwijd spot, herleidt Hilde Francq tot vier stijlen of persona: Principle, Composite, Shell en Hemisphere. Op elk van die vier archetypes dieper ingaan, zou ons te ver leiden, maar samen met Hilde staan we even stil bij ‘Principle’.

‘Principle’: naar een nieuw puritanisme?

Hilde Francq: “De archetypes van deze stijl zijn vaak millenials die graag experimenteren en er een natuurlijke levensstijl op nahouden. Kenmerken zoals ‘duurzaamheid’ en ‘authenticiteit’ gaan al enkele jaren mee en passen nog steeds in het rijtje. Maar soberheid en zuinigheid doen hun intrede. Zo zien we bijvoorbeeld een verschuiving van ‘fast’ food naar ‘vasten’. Millenials streven een leven zonder alcohol na en ‘vasten’ wordt het nieuwe eten. Ze hacken als het ware hun lichaam en leven enkele dagen op water en brood om zich beter te voelen. Ze durven ook ‘neen’ zeggen tegen genderverschillen. Een van de gevolgen is dat unisexkleding op die manier meer aandacht krijgt. Badpakken uit de jaren dertig zijn ook helemaal terug.”

Hoe uit dit persona zich in kleuren?

“In het kleurenpallet dat met deze stijl matcht vinden we de puurheid en transparantie van water en is munt een volwaardige kleur. Grijstinten zijn voortaan out en roskoper wint terrein. Combinaties van natuurlijke en industriële tinten gaan hand in hand. Kleuren vloeien door elkaar met een soort aquarel effect”, gaat Hilde Francq verder.

Blijkbaar is de toon gezet voor ton-sur-ton combinaties en afgeronde, minimalistische vormen. “Het komt erop aan om perfecte vormen te combineren met brute, onafgewerkte vormen. Ook de verbindingen tussen diverse materialen blijven zichtbaar. Nieuwe materialen, zoals algenplastic dat volledig afbreekpaar is, doen hun intrede.”

We hebben nu één persona ‘Principle’ in de verf gezet, maar welke algemene kleurenconclusies kan je voor de komende tijd trekken?

Hilde Francq: “De verschillende archetypes hebben uiteraard hun eigen kleur- en vormkarakteristieken. Maar in het algemeen kunnen we enkele grote tendensen onderscheiden. Zo wordt bruin het nieuwe zwart. Een breed scala aan groentinten zal zeer prominent aanwezig zijn. Groen staat trouwens voor rust en vertrouwen. Perzik- en melkachtige ondertonen worden gecombineerd met andere kleuren, net zoals aardetinten van een rode ondertoon met andere kleuren matchen. Mosterdkleuren krijgen groene ondertonen zodat ze vernieuwend overkomen. Tal van objecten worden in minder evidente kleuren uitgebracht. Lilla, violet en munt worden gecombineerd met donkere kleuren zoals paars en een kleine toets roos. We merken veel bloemmotieven met zeer gesatureerde vormen op. Dramatiek en exorbitantie vinden we terug in materialen en texturen: geribd fluweel, veel franjes en flosjen, de techniek van houtmarquetterie wordt op andere materialen toegepast b.v. op tapijt en marmerlook wordt op beton of kalk geschilderd.”

Kleur in voeding

Ambassadeurs: René Le Bail, een Frans zakenman, lanceert Vindigo, een blauwe Chardonnay wijn gemaakt in Almeria (Andalusië). Die wijn dankt zijn blauwe kleur aan de pulp van rode druiven die een speciale kleurstof (anthocyanen) bevat waardoor de wijn gefilterd wordt. In 2016 probeerde de Spaanse start-up Gik al eens een blauwe wijn op de markt te brengen, zonder succes. Is blauw dan toch een moeilijke kleur in F&B?

Hilde Francq: “Blauw komt in voeding niet zo vaak voor, en wordt als onnatuurlijk ervaren tenzij bij de zeldzame voeding waar het wel natuurlijk voorkomt, zoals bessen. Maar meer dan blauw op zich, gaat het hier om verwachtingspatronen. Bij voeding spelen onze verwachtingen qua kleur een heel grote rol. We willen dat fruit, groenten, enzovoort de juiste kleur hebben, en associëren die kleur met smaak. Dat is evolutionair ontstaan: van een groene aardbei weten we bijvoorbeeld dat ze niet rijp en niet lekker zal zijn. Een groene perzik betekent wellicht dat de vrucht beschimmeld is. Dat mechanisme is heel sterk omdat het over duizenden jaren heen ingebakken is. Blauwe wijn percipiëren we als onnatuurlijk, als ‘fout’. In het begin zal de wijn misschien aanslaan, omdat mensen nieuwsgierig zijn naar iets nieuws. Maar na verloop van tijd zullen we toch liever teruggrijpen naar wat vertrouwd is én in lijn ligt met ons verwachtingspatroon. Dit is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de groene ketchup van Heinz. In het begin was die ongelooflijk populair, vooral bij kinderen. Maar na verloop van tijd ging de verkoop achteruit, mensen vonden het té kunstmatig. Oranje wijn, ook een trend, zie ik eerder slagen. Die ligt qua kleur ergens tussen rosé en gelige witte wijn. Zo ver willen mensen misschien nog gaan.”

Color Trend Seminar en Report

Meer info over Hilde Francq, haar werk en het nieuwe Color Trend Report lente-zomer 2020 dat zopas is verschenen, vind je op www.francqcolors.be . Haar boeiend boek ‘Kleur verkoopt’, uitgegeven bij Lannoo Campus, vind je in de boekhandel of kan je rechtstreeks bestellen bij Francq Colors.