Fijn toch dat gevoel wanneer je thuis komt na een vermoeiende werkdag en alles er proper en netjes bij ligt? Of je kunt zalig gaan winkelen en de kinderen afhalen aan school terwijl de poetshulp de keuken een beurt geeft? Steeds meer huishoudens maken gebruik van dienstencheques om een aantal klussen in huis te laten uitvoeren. Het leven kan er een heel stuk aangenamer door worden.
Group-f heeft in zijn expansieve groei van de afgelopen jaren dynamisch ingespeeld op de nieuwe trends in de samenleving. Naarmate steeds meer twee tweeverdieners aan de slag gingen kwam er een grote markt vrij voor poets-, strijk- of huishoudhulp. De voelbare heropleving van de economie heeft die ontwikkelingen nog aanzienlijk versterkt. De latente vergrijzing opende trouwens nog bijkomende mogelijkheden. Wie het geleidelijk aan wat rustiger aan wil doen kan eveneens een beroep doen op het systeem van de dienstencheques.
Met de professionele hulp van de 700 dames (én heren!) van Group-f kunnen klanten verscheidene opdrachten in hun woning laten uitvoeren. Het gaat dan zowel om het eigenlijke poetswerk, het wassen van binnenramen, afwassen, boodschappen doen, het bereiden van eten, het uitvoeren van kleine naai- en verstelwerken, wassen en strijken. “Het zijn precies die dingen die onze klanten het comfort bieden waar ze de stress van elke dag mee kunnen afleggen,” zegt managing director Walter Schellekens. “Het leven kan er helemaal anders door worden.”
Uiteraard kan het aantreden van een onbekende poetshulp in je privéwoning aanvankelijk wel even zorgelijk lijken. Of ze de vloer wel met correcte producten zal behandelen? Of ze het marmeren aanrecht niet zal schenden met haar sponzen? Of ze geen brokken zal maken? Of ze überhaupt wel te vertrouwen is? Group-f zorgt er alvast voor dat het eerste contact tussen de poetsvrouw en de klant vlot verloopt. “Wij sturen een coach mee die samen met de klant en onze dame een globaal takenpakket opmaakt. Elke privé-inrichting is nu eenmaal anders, de poetsgewoontes worden anders ingevuld. We maken daarom een werkschema op waarbinnen we zowel de eigenlijke opdrachten als de nodige tijd uitzetten. Eenmaal het eerste contact vlot verlopen is groeit het vertrouwen tussen de klant en onze poetshulp. Wanneer ze elkaar hebben leren kennen gaan ze elkaar ook appreciëren.”
Group-f maakt zich sterk dat de klanten geschoolde professionele schoonmakers in huis krijgen. Ze werden zorgvuldig geselecteerd volgens een vaste procedure die peilt naar hun motivatie, ervaring, bekwaamheid, lichamelijke en mentale geschiktheid en voorkomen. Ze volgen nadien een professionele opleiding waarin ze oa. de kennis van schoonmaakproducten bijgebracht worden.
En als er dan toch brokken gemaakt worden? Een kostbare vaas gaat bv. in stukken? “Wij zijn als bedrijf uiteraard verzekerd tegen eventuele calamiteiten”, zegt Walter Schellekens. “Alleen gebeurt dit echt uiterst zelden. Wij hebben de problemen in al die jaren overigens telkens rustig kunnen oplossen. Eerlijk open communicatie tussen alle betrokken partijen is daarbij essentieel. Onze mensen moeten zélf melden wanneer zich iets zou voordoen. We geraken er in overleg met de klanten dan meestal wel uit....”
Fiscaal
Het gebruik van dienstencheques wordt door de overheid fiscaal aangemoedigd. De 9 euro per cheque die de klant betaalt is aftrekbaar in de personenbelasting waardoor de kostprijs voor één uur poetshulp uiteindelijk gereduceerd wordt tot 6,30 euro. Een poetsvrouw in het zwart laten werken wordt vandaag dus afgestraft. Anderzijds kunnen de huishoudhulpen via het systeem van hun kant beschikken over een vast salaris en komen ze op die manier ook in het reguliere arbeidsmilieu met een maandelijks gegarandeerd inkomen.
Per jaar mogen maximaal 500 dienstencheques gebruikt worden. Sodexo schrijft naderhand een officieel document uit die bij de aangifte van de personenbelasting kan gevoegd worden.
Dienstencheques worden uitgeschreven door Sodexo. Je kunt ze zowel in papieren of elektronische vorm verkrijgen en ze zijn acht maanden geldig. Group-f staat de individuele klanten overigens bij om een officiële registratie bij Sodexo aan te vragen. Ze kunnen daartoe een beroep doen op de administratieve personeelsleden in de 15 individuele kantoren van de groep. Of ze kunnen rechtstreeks contact nemen met Group-f via het internet (dienstencheques@group-f.be)
GF Cleaning & Facility Services
Group-f is als bedrijf gegroeid uit het initiatief van Frank Hechtermans (50). Die kreeg de drive voor alles wat met schoonmaken te maken heeft thuis met de spreekwoordelijke paplepel opgelepeld. Vader Hechtermans runde immers een eigen schoonmaakbedrijf en aan tafel ging het uiteraard steevast over het reilen en zeilen in de sector. Zoon Frank stapte in de sporen van zijn vader maar gaf er dan wél de voorkeur aan om een eigen bedrijfje op te richten. De ambities waren aanvankelijk nog beperkt maar precies omdat hij reeds als kind wist waar het in de sector om gaat liep het allemaal ontzettend vlug. Frank wordt daardoor in professionele middens al eens Mr. Proper genoemd.
Vandaag budgetteert Group-f voor het lopende jaar een omzet van liefst 35 miljoen euro. Daarvan 18 miljoen euro met dienstencheques en 15 miljoen euro met de divisie GF Cleaning & Facility Services, schoonmaakactiviteiten die toegespitst zijn op bedrijven. GF Hotel Services moet het als apart onderdeel van de divisie vooral van housekeeping in de hotelbranche hebben, een marktsegment dat kennelijk in volle expansie zit.
Met liefst 1.500 personeelsleden die aangestuurd worden vanuit Kontich is Group-f onderhand de beperkte ambities van toen al lang ontgroeid. Frank Hechtermans is er trouwens van overtuigd dat hij daarmee zeker nog niet de limieten van de expansie bereikt heeft. De sector is aan een snelle consolidatie toe waarbij de kleine concurrenten er uit gaan. De verstrengde administratieve regelgeving en de financiële implicaties zijn voor velen nauwelijks houdbaar.