Het uitvaartcentrum om de hoek even binnenstappen. Geen leuk idee. Je bent vandaag wel met heel andere dingen bezig. Een urne of een kist bij je overlijden. Who cares? Vreemd toch, want sterven is nu eenmaal een heel ingrijpende en vooral zekere gebeurtenis. “Mensen zijn vaak anderhalf tot twee jaar bezig met de voorbereiding van hun trouwfeest, maar vooraf stilstaan bij de organisatie van een stijlvolle uitvaart is vaak het minste van de bekommernissen,” zegt Thijs Uitterhoeve van Uitvaartcentrum Eugène Timmermans in Mortsel.
Onze samenleving evolueert razendsnel. Veel dingen om ons heen veranderen. Sterven was vroeger uiteraard ook een hele bedoening, maar het was toch allemaal veel eenvoudiger. De pastoor kwam langs, de begrafenisondernemer regelde de formaliteiten en dat was het. Vandaag ligt dat allemaal wel even anders. Naast de evidente keuze tussen crematie of begraving, kerkelijk of burgerlijk, zijn er tal van manieren om een afscheid persoonlijk en uniek te maken. Persoonlijke teksten en rouwdrukwerk, live muziek, audiovisuele begeleiding, enz. Hier komt veel bij kijken wat naast de administratieve rompslomp vaak in een week tijd geregeld wordt. “Op zo’n moment is het voor de nabestaanden zeker niet makkelijk. Ze krijgen zelfs de tijd niet om te rouwen. Alles gaat aan hen voorbij. Ze realiseren zich pas later dat ze er nauwelijks vat op gehad hebben,” zegt Thijs Uitterhoeve.
Vandaar de uitdaging om het ook anders te doen. Veel dingen kunnen immers vooraf besproken en/of geregeld worden. Even binnenstappen bij een uitvaartcentrum is dan ook niet zo’n gek idee als het wel lijkt. Bij de zes vestigingen van het Uitvaartcentrum Eugène Timmermans krijgen ze in dit opzicht verschillende types geïnteresseerde mensen over de vloer. In eerste instantie degenen die zélf de regie van hun uitvaart in handen willen houden en daarom effectief een uitgebreide voorafregeling willen opmaken. Mét de keuze van teksten, muziek, bloemen, enz.
“Meer en meer mensen is het er evenwel vooral om te doen de nabestaanden en dan in eerste instantie de kinderen de zorg en de moeilijkheden bij een uitvaart te besparen” zegt Thijs Uitterhoeve. “Het gebeurt nog vaak dat de nabestaanden zich bij een overlijden vertwijfeld afvragen wat de overledene feitelijk had gewild. Nog vaker gebeurt het dat er helemaal geen idee is van wie er moet uitgenodigd worden op de dienst, wat er in de rouwbrief moet staan… Wij proberen van onze kans als uitvaartcentrum een aantal dingen te regelen en chaos op de bewuste dag te voorkomen.”
DELA
Het Uitvaartcentrum Eugène Timmermans is met zijn zes vestigingen in het Antwerpse, partner van DELA, een organisatie die deel uitmaakt van een coöperatie. Daarmee wordt een traditie van 135 jaar vandaag verder gezet. “Wij zorgen voor op maat gemaakte diensten van de hoogste kwaliteit. Wij beschikken daartoe over een team van gemotiveerde uitvaartmedewerkers die respect hebben voor tradities en tegelijkertijd ook de hedendaagse aanpak van een uitvaartbegeleiding garanderen.”
Uitvaartcentrum Eugène Timmermans helpt de families ook na de uitvaart. De dienst nabestaandenzorg begeleidt hen in de dagen nadien bij de volledige administratieve verplichtingen rond het overlijden: aangifte nalatenschap, opzeg abonnementen, bankrekeningen, enz. Indien nodig kan zelfs contact gelegd worden met een belastingadviseur of gespecialiseerde hulp bij rouwverwerking.
Meer en meer mensen willen de nabestaanden - en dan in eerste instantie de kinderen - de zorg en de moeilijkheden bij een uitvaart te besparen.