We dromen allemaal wel eens dat kaboutertjes het huis komen opruimen, dat Mr. Proper himself de afwas voor zijn rekening neemt en dat butler James met piekfijn uitgedost pak de deur van een glimmende limousine voor je opent. De eerste twee visioenen kan je rustig naar het rijk der fabelen sturen, de derde mogelijkheid ligt gelukkig een stuk dichter bij de gezonde realiteit. We trokken een werkdag lang mee in het spoor van de Antwerpse butler Kristiaan Polgar en kwamen tot de conclusie dat een butler een onzichtbaar persoon in actie is.
Decennia geleden was het bon ton om in betere huishoudens en adellijke kringen een butler in huis te hebben. Einde van vorige eeuw was deze elitaire dienst in onze regio een soort curiosum geworden, maar de jongste jaren zit deze totale vorm van dienstvaardigheid weer volop in de lift. Je hoeft anno 2015 zelfs niet eens de sympathieke geldmachine B. Gates te heten om zo’n butlerdienst in te huren. Akkoord, nederigheid & klasse hebben een prijs maar je krijgt er een zorgeloos intermezzo voor in de plaats. Je parfum vergeten terwijl je op vakantie bent? Of je favoriete zeep? Of wil je weten welk hout het beste is voor je open haard in je hotelkamer? Maak je niet druk, in sommige Amerikaanse vijfsterrenhotels lost een butler zo deze zorgen voor je op. In Vlaanderen loopt het nog niet zo’n vaart maar de vraag dient zich meer en meer aan. Het succes van VIP & Butler Services is daar een bewijs van. Oprichter en drijvende kracht achter dit bedrijf is Kristiaan Polgar, een organisator en planner in hart en nieren.
Bankier wordt butler
Kristiaan werd in Wilrijk geboren, groeide op in het multiculturele Zurenborg naast de Joodse school en synagoges in Lange van Ruusbroecstraat en de Marokkaanse vzw’s in de Kruikstraat. Voordat hij met de butlerdiensten begon, werkte hij als directeur van een bankinstelling in het Antwerpse wat op zich al een harde en onpersoonlijke omgeving was. Ondanks zijn succesvolle carrière besloot hij het roer om te gooien en zijn hart te volgen in de wereld van persoonlijke service, liefde en romantiek.
Hij koos meteen voor het beste want in Londen volgde hij een opleiding aan de vermaarde British Butler Institute: “Ik heb daar geleerd dat we overal zo onopvallend aanwezig dienen te zijn. En dan leg ik de nadruk op "dienen". Door ons breed en gevarieerd aanbod van contacten kunnen we snel inspelen op zowat alle wensen. Een butler kan het niet maken dat hij eerst nog een halve dag moet beginnen rondbellen om een bepaald merk van champagne te bestellen. We hebben een dame gehad die broodjes met Swarovski-kristallen wilde hebben. Welnu, een uur later stond het op tafel. We kunnen tachtig verschillende waters aanbieden voor de liefhebbers. Op oudejaarsavond stonden hier in Brugge vijftien veeleisende Russen die kost wat kost in een sterrenrestaurant wilden gaan eten. Ik kan je verzekeren: dat is een hele klus geweest maar we zijn er in gelukt. Overigens kan ik je zeggen dat met geld alles mogelijk is. Onze slogan is: voorzie het onvoorziene en verwacht het onverwachte.”